Advocaat medewerker bestuursrecht

Advocaat medewerker bestuursrecht

Blenheim Advocaten Amsterdam

Wat is vereist?

  • Afgeronde masteropleiding Bestuursrecht
  • 3 tot 5 jaar ervaring als advocaat-stagiair
  • Gevoel voor de belangen van ondernemers zodat je deze goed kunt behartigen
  • Pragmatisch kunnen adviseren
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal
  • Overtuigingskracht en aanpassingsvermogen
  • Initiatiefrijk

Wat krijg je?

  • €4.700 - €6.300 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 40-urige werkweek
  • 25 vakantiedagen
  • Ruimte om je te ontwikkelen als professional; mogelijkheid om (interne) trainingen en cursussen te volgen
  • Wekelijkse kantoorborrel, kantoorboot, kerstdiner, jaarlijkse skitrip

Wat doe je?

  • 25% Cliënten begeleiden
  • 20% Processtukken opstellen
  • 30% Projecten begeleiden
  • 10% Intern overleg
  • 15% Zittingen

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Stel direct een vraag

Vacature

Als advocaat medewerker bestuursrecht bij Blenheim ben je verantwoordelijk voor de bijstand van cliënten bij zeer diverse projecten en procedures waarbij de overheid betrokken is. Denk hierbij aan gemeenten, ministeries, toezichthouders en de staat. Je schrijft adviezen en procedeert op het gebied van het algemeen bestuursrecht (zoals lokale wet- en regelgeving) en het toezicht, de handhaving en het omgevingsrecht (waaronder ruimtelijke ordening). Dit doe je voor de meest uiteenlopende cliënten, met name grote mkb’ers, bestuurders en (internationale) ondernemers. 

Ook ga je regelmatig naar de rechtbank om cliënten te vertegenwoordigen. Daarnaast zijn je voornaamste werkzaamheden het begeleiden van cliënten, het opstellen van processtukken, literatuur- en jurisprudentieonderzoeken en het schrijven of beoordelen van overeenkomsten. Vaak duurt een proces enkele maanden, maar het komt ook regelmatig voor dat je een spoedprocedure oppakt. 

Je bent onderdeel van team Vastgoed & Overheid, dat verder bestaat uit een juridisch medewerker, twee vergevorderde advocaat-stagiaires, twee partners en drie advocaat-medewerkers.

Als je het leuk vindt om bij een advocatenkantoor te werken waar een open sfeer hangt en collega’s graag met elkaar overleggen, en je het uitdagend vindt om te werken met kritische cliënten, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Advocaat medewerker bestuursrecht

Op een leuke dag werk je aan meerdere dossiers en heb je ‘s middags een zitting. Hierdoor zijn je werkzaamheden erg afwisselend.

Op een mindere werkdag moet er een lijvig (spoed)processtuk de deur uit. Dan is het even hard doorwerken om dit voor elkaar te krijgen.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Wandeling maken
    • Koffiedrinken met collega
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Digitaal overleg met cliënt
    • Advies opstellen voor cliënt
    • Advies opstellen voor cliënt
    • Wandeling maken
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Telefoongesprekken met cliënten
    • Jurisprudentieonderzoek uitvoeren
    • Processtuk opstellen
    • Overleg met student-stagiair
    • Zitting voorbereiden
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Processtuk opstellen
    • Reistijd
    • Reistijd
    • Jurisprudentieonderzoek uitvoeren
    • Strategiebespreking met partner
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Sectieoverleg voorbereiden
    • Overleg met partner
    • Borrel
    • Telefoongesprekken met cliënten
    • Correspondentie opstellen
    • Jurisprudentieonderzoek uitvoeren
    • Lunch
    • Wandeling maken
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Processtuk opstellen
    • Brainstormsessie met collega
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Bespreking met cliënt voorbereiden

Voorbeeld uit de praktijk

De gemeente is gaan handhaven bij een horecazaak omdat het volgens de gemeente wordt gebruikt als eetcafé, terwijl het bestemmingsplan alleen het gebruik als restaurant toestaat. Hoe sta je deze horecazaak bij?

De horecazaak bestaat uit twee delen, waarbij beide delen wel echt ingericht zijn met tafels en stoelen, maar het achterste deel is gefocust op het verstrekken van drank. Dit staat niet in het bestemmingsplan, waardoor de gemeente wil dat dit aangepast wordt. Je staat de horecazaak bij om eventuele sluiting tegen te gaan, of bijvoorbeeld bij het verzoek om weer open te mogen.

Groeipad

Jonge advocaten en juridisch medewerkers worden begeleid door ervaren advocaten binnen de Blenheim Academy. Eens in de zoveel tijd is er een inhoudelijke meeting waar alle jongere advocaten vragen kunnen stellen en met elkaar uitdagingen kunnen bespreken. Deze Academy heeft vaak ook een thema. Dit kan personal branding zijn, legal English, maar ook een juridisch inhoudelijk aspect. Daarnaast worden er jaarlijks beoordelings- en POP-gesprekken gehouden. Zo wordt gekeken wat de ontwikkelbehoefte is van medewerkers en wat Blenheim daarin kan betekenen. Als advocaat medewerker kun je doorgroeien tot managing associate. In deze rol ben je verantwoordelijk voor een team jongere advocaten en juridisch medewerkers. De volgende stap is een mogelijk partnerschap.

Advocaat medewerker bestuursrecht
Managing associate

Werken bij Blenheim Advocaten

Blenheim is een innovatief en ondernemend advocatenkantoor uit Amsterdam. Met meer dan twintig advocaten, juridisch medewerkers en een professioneel business support team werken wij dagelijks aan grote, interessante en impactvolle zaken. De advocaten van Blenheim snappen dat het essentieel is om zich goed in de achtergrond van een cliënt te verdiepen en de taal van de ondernemer te spreken. Dit doen wij door bovenop de actualiteiten te zitten, pragmatisch te adviseren met betrokkenheid, inzet en inlevingsvermogen in de situatie van cliënt.

Of je nu stagiair, secretaresse, senior medewerker of partner bent, iedereen is betrokken bij de successen die behaald worden. Door de prettige werksfeer en duidelijke communicatielijnen kan iedereen bij elkaar naar binnen lopen. Het kantoor is ingericht in gespecialiseerde teams, die veel met elkaar samenwerken. Hierdoor heb je veel ruimte om inhoudelijk te brainstormen met zowel collega’s uit je eigen team, als met collega’s met een andere specialistische achtergrond. Dat maakt het werk persoonlijk, interessant en zo blijf je scherp om constant het beste resultaat te bereiken.

Cultuur
De cultuur bij Blenheim is ondernemend, mensgericht en ambitieus. We zijn een hecht team en iedereen is benaderbaar. Bij Blenheim heb je veel verantwoordelijkheid, zeker over je eigen cliënten en zaken. Je geeft niet alleen antwoord op de juridische vraag die de cliënt stelt, maar je denkt ook als adviseur mee bij het volledige proces. Ook zelfinitiatief wordt enorm gestimuleerd. Heb je een idee om meer business binnen te halen, je cliënt beter te kunnen begeleiden of iets te verbeteren binnen kantoor? Dan krijg je daar zeker de ruimte voor.

Gezelligheid is ook een belangrijk onderdeel van de kantoorcultuur; het kantoor staat erom bekend leuke en verbindende evenementen te organiseren voor alle medewerkers. Denk hierbij aan de wekelijkse kantoorborrel op donderdag, het water op met de kantoorboot en de ski-reis die elke winter wordt gemaakt.

  • Hoofdkantoor in Amsterdam, met uitzicht over het IJ
  • 30+ medewerkers
  • Onderdeel van LAW, een internationale samenwerking van advocatenkantoren
  • Gem. leeftijd 38 jaar
  • 51% / 49%
  • Business casual

Collega's

Adam Kiolle - Managing Associate (International)

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Blenheim is een zeer internationaal gericht kantoor met veel cross-border zaken en clienten. Vanwege mijn achtergrond als Australische Advocaat sprak dat mij meteen aan.

Wat was je vorige baan?
Hiervoor werkte ik bij een boutique kantoor in Australië gespecialiseerd in internationaal commercieel recht.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen, borrelen, sporten en koken.

Maxime Nass - Advocaat-stagiaire litigation

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Aangezien ik net uit de studiebanken kwam, wist ik nog niet zeker waar mijn interesses precies lagen. Bij Blenheim kreeg ik de kans om op verschillende afdelingen aan de slag te gaan. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat procederen mij het meeste aantrekt. Blenheim is dus een plek waar ruimte wordt geboden om te ontdekken waar jouw belangstelling en kwaliteiten liggen.

Wat was je vorige baan?
Masterstudent (Privaatrecht en Strafrecht).

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten, borrelen, lezen en koken.

Jeanine Bosman - Advocaat vastgoed

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik was op zoek naar een informeel en gezellig kantoor waar ik mij verder kon ontwikkelen op het gebied van vastgoedrecht. Blenheim stak voor mij met kop en schouders boven de andere kantoren uit, zowel qua mensen als qua visie en inhoud.

Wat was je vorige baan?
Legal Counsel bij NH Hotel Group.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wielrennen, koken en reizen.

Dennis Boor - Advocaat vastgoed

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik vijf jaar werkzaam bij een ander advocatenkantoor. Toen ik voor Blenheim werd benaderd, was ik gelijk enthousiast. Na een paar prettige gesprekken wist ik het zeker: overstappen naar Blenheim is een mooie stap voorwaarts. Samen met leuke collega's werk ik bij Blenheim aan mooie zaken voor onze cliënten.

Wat was je vorige baan?
Advocaat.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen.

Guusje Pannekoek - Advocaat vastgoed en overheid

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik werkzaam als bedrijfsjurist als enig jurist. Ik wilde graag met collega's samenwerken en daarom heb ik besloten om bij Blenheim aan de slag te gaan. Bij Blenheim ben ik onderdeel van een praktijkgroep en werk je veel samen.

Wat was je vorige baan?
Bedrijfsjurist.

Wat doe je in je vrije tijd?
Koken.

Joël Koolen - Marketing & business development manager

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Blenheim is een ondernemend kantoor met ruimte voor persoonlijke ontwikkelingen en ideeën. Je krijgt de ruimte om je ideeën uit te werken en ook daadwerkelijk uit te voeren. Dit geeft vertrouwen en energie in je werkzaamheden.

Wat was je vorige baan?
Marketing & communicatie medewerker bij concurrerend advocatenkantoor.

Wat doe je in je vrije tijd?
Borrelen! Met collega’s of met vrienden.

Sollicitatieproces

Verkennend gesprek met de HR-manager
Gesprek met partner bestuursrecht
Twee vervolggesprekken
Assessment
Referentiecheck en social media controle
Aanbod

Interessante baan?