Advocaat medewerker bestuursrecht
Blenheim Advocaten Amsterdam
Wat is vereist?
- Afgeronde masteropleiding Bestuursrecht
- 3 tot 5 jaar ervaring als advocaat-stagiair
- Gevoel voor de belangen van ondernemers zodat je deze goed kunt behartigen
- Pragmatisch kunnen adviseren
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal
- Overtuigingskracht en aanpassingsvermogen
- Initiatiefrijk
Wat krijg je?
- €4.700 - €6.300 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
- 40-urige werkweek
- 25 vakantiedagen
- Ruimte om je te ontwikkelen als professional; mogelijkheid om (interne) trainingen en cursussen te volgen
- Wekelijkse kantoorborrel, kantoorboot, kerstdiner, jaarlijkse skitrip
Wat doe je?
- 25% Cliënten begeleiden
- 20% Processtukken opstellen
- 30% Projecten begeleiden
- 10% Intern overleg
- 15% Zittingen
Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.
Vacature
Als advocaat medewerker bestuursrecht bij Blenheim ben je verantwoordelijk voor de bijstand van cliënten bij zeer diverse projecten en procedures waarbij de overheid betrokken is. Denk hierbij aan gemeenten, ministeries, toezichthouders en de staat. Je schrijft adviezen en procedeert op het gebied van het algemeen bestuursrecht (zoals lokale wet- en regelgeving) en het toezicht, de handhaving en het omgevingsrecht (waaronder ruimtelijke ordening). Dit doe je voor de meest uiteenlopende cliënten, met name grote mkb’ers, bestuurders en (internationale) ondernemers.
Ook ga je regelmatig naar de rechtbank om cliënten te vertegenwoordigen. Daarnaast zijn je voornaamste werkzaamheden het begeleiden van cliënten, het opstellen van processtukken, literatuur- en jurisprudentieonderzoeken en het schrijven of beoordelen van overeenkomsten. Vaak duurt een proces enkele maanden, maar het komt ook regelmatig voor dat je een spoedprocedure oppakt.
Je bent onderdeel van team Vastgoed & Overheid, dat verder bestaat uit een juridisch medewerker, twee vergevorderde advocaat-stagiaires, twee partners en drie advocaat-medewerkers.
Als je het leuk vindt om bij een advocatenkantoor te werken waar een open sfeer hangt en collega’s graag met elkaar overleggen, en je het uitdagend vindt om te werken met kritische cliënten, dan is dit een baan voor jou.
Werkweek
Op een leuke dag werk je aan meerdere dossiers en heb je ‘s middags een zitting. Hierdoor zijn je werkzaamheden erg afwisselend.
Op een mindere werkdag moet er een lijvig (spoed)processtuk de deur uit. Dan is het even hard doorwerken om dit voor elkaar te krijgen.
- 08:00
- 09:00
- 10:00
- 11:00
- 12:00
- 13:00
- 14:00
- 15:00
- 16:00
- 17:00
- 18:00
-
- Lunch
- Wandeling maken
- Koffiedrinken met collega
- Mails lezen en beantwoorden
- Digitaal overleg met cliënt
- Sectieoverleg
- Advies opstellen voor cliënt
- Advies opstellen voor cliënt
-
- Lunch
- Wandeling maken
- Mails lezen en beantwoorden
- Telefoongesprekken met cliënten
- Jurisprudentieonderzoek uitvoeren
- Processtuk opstellen
- Overleg met student-stagiair
- Zitting voorbereiden
-
- Lunch
- Mails lezen en beantwoorden
- Processtuk opstellen
- Reistijd
- Zitting
- Reistijd
- Jurisprudentieonderzoek uitvoeren
- Strategiebespreking met partner
-
- Lunch
- Mails lezen en beantwoorden
- Sectieoverleg voorbereiden
- Overleg met partner
- Borrel
- Telefoongesprekken met cliënten
- Correspondentie opstellen
- Jurisprudentieonderzoek uitvoeren
- Project begeleiden
-
- Lunch
- Wandeling maken
- Mails lezen en beantwoorden
- Processtuk opstellen
- Brainstormsessie met collega
- Bespreking met cliënt op kantoor
- Mails lezen en beantwoorden
- Bespreking met cliënt voorbereiden
Voorbeeld uit de praktijk
Groeipad
Jonge advocaten en juridisch medewerkers worden begeleid door ervaren advocaten binnen de Blenheim Academy. Eens in de zoveel tijd is er een inhoudelijke meeting waar alle jongere advocaten vragen kunnen stellen en met elkaar uitdagingen kunnen bespreken. Deze Academy heeft vaak ook een thema. Dit kan personal branding zijn, legal English, maar ook een juridisch inhoudelijk aspect. Daarnaast worden er jaarlijks beoordelings- en POP-gesprekken gehouden. Zo wordt gekeken wat de ontwikkelbehoefte is van medewerkers en wat Blenheim daarin kan betekenen. Als advocaat medewerker kun je doorgroeien tot managing associate. In deze rol ben je verantwoordelijk voor een team jongere advocaten en juridisch medewerkers. De volgende stap is een mogelijk partnerschap.
Werken bij Blenheim Advocaten
Blenheim is een innovatief en ondernemend advocatenkantoor uit Amsterdam. Met meer dan twintig advocaten, juridisch medewerkers en een professioneel business support team werken wij dagelijks aan grote, interessante en impactvolle zaken. De advocaten van Blenheim snappen dat het essentieel is om zich goed in de achtergrond van een cliënt te verdiepen en de taal van de ondernemer te spreken. Dit doen wij door bovenop de actualiteiten te zitten, pragmatisch te adviseren met betrokkenheid, inzet en inlevingsvermogen in de situatie van cliënt.
Of je nu stagiair, secretaresse, senior medewerker of partner bent, iedereen is betrokken bij de successen die behaald worden. Door de prettige werksfeer en duidelijke communicatielijnen kan iedereen bij elkaar naar binnen lopen. Het kantoor is ingericht in gespecialiseerde teams, die veel met elkaar samenwerken. Hierdoor heb je veel ruimte om inhoudelijk te brainstormen met zowel collega’s uit je eigen team, als met collega’s met een andere specialistische achtergrond. Dat maakt het werk persoonlijk, interessant en zo blijf je scherp om constant het beste resultaat te bereiken.
Cultuur
De cultuur bij Blenheim is ondernemend, mensgericht en ambitieus. We zijn een hecht team en iedereen is benaderbaar. Bij Blenheim heb je veel verantwoordelijkheid, zeker over je eigen cliënten en zaken. Je geeft niet alleen antwoord op de juridische vraag die de cliënt stelt, maar je denkt ook als adviseur mee bij het volledige proces. Ook zelfinitiatief wordt enorm gestimuleerd. Heb je een idee om meer business binnen te halen, je cliënt beter te kunnen begeleiden of iets te verbeteren binnen kantoor? Dan krijg je daar zeker de ruimte voor.
Gezelligheid is ook een belangrijk onderdeel van de kantoorcultuur; het kantoor staat erom bekend leuke en verbindende evenementen te organiseren voor alle medewerkers. Denk hierbij aan de wekelijkse kantoorborrel op donderdag, het water op met de kantoorboot en de ski-reis die elke winter wordt gemaakt.
- Hoofdkantoor in Amsterdam, met uitzicht over het IJ
- 30+ medewerkers
- Onderdeel van LAW, een internationale samenwerking van advocatenkantoren
- Gem. leeftijd 38 jaar
- 51% / 49%
- Business casual